top of page

SWOT Analizi Nedir?

1960’li yıllarda Harvard Üniversitesi’nin dört profesörü tarafından geliştirilmiş bir yöntemdir SWOT Analizi… Stratejik planlama ve stratejik yönetim unsurlarını içinde bulunduran ve özellikle son 20 yıldır ülkemizde de sıklıkla kullanılmakta olan SWOT Analizi ismini analiz edilmek istenen şirket, proje ya da yatırım alanıyla ilgili olarak saptama yapılmak istenen dört temel alanın isimlerinin baş harflerinden alır :

S, yani Strengths kurumun, sürecin veya projenin olası güçlü yönlerini, fark oluşturan kısımlarının belirlenmesi amacıyla değerlendirilir.

W, yani Weakness ise, mevcutta olan veya oluşabilecek zayıf yönleri belirlemek ve elbette tedbir almak amacıyla ortaya konur.

Kısaca O harfi ile temsil edilen kısım Opportunies yani fırsatlar kısmını oluştururken, T harfi ise Threats yani tehditleri ifade etmektedir.

SWOT Analizi kuralına uygun metodolojiyle yapıldığında gerçekten de oldukça yarar sağladığı bilinen bir yöntemdir. SWOT Analizi hem iç hem de dış çevre faktörlerini inceleyerek gelecek hedefleri oluşturmayı mümkün kılar. Hangi yönleri güçlendirmeniz gerektiğini, hangi yönlerinizle fark yarattığınız (ya da fark yaratabileceğiniz) konusunda düşünmenizi ve fikir geliştirmenizi sağlar. İç ve dış çevredeki tehditleri, güçlü yönlerinizle besleyerek nasıl fırsata dönüştürebileceğiniz konusunda da farkındalık yaratır.


Her işte olduğu gibi, yapılan SWOT Analizinin sonunda net aksiyon planlarınız oluşuyorsa yapılan analiz ise yarar. Yok, sadece ‘SWOT yaptık, herkes çok katılımcıydı’ gibi bir noktada kalınıyorsa ise yaramadığı gibi bir de şirket içerisinde ‘Saatlerce oturup analiz yaptık da ne oldu?’ türünden mırıltılara neden olacağından zarar verir ve fırsat olabilecekken tehdite dönüşür.


Benim fikrime göre iyi niyetle başlayan bir çok SWOT çalışması, çıkan sonuçlara dayalı bir hareket planlaması yapılmaması nedeniyle beklenen faydayı sağlamaz. Bu nedenle aslında herkesin önce kişisel SWOT analizini yapmasının gerekli olduğu düşüncesindeyim. Madem stratejik planlama ve gerçekçi hedefler belirleme kişisel olarak da önemli bir konu, bence hepimiz kendi SWOT analizimizi yapalım ve kendimizi doğru konumlandıralım.


Dramatik yaşamayı ve mağdur kipinde kalmayı çok seven insanların çok olduğu gerçeğini de göz ardı etmeyecek olursak zordur insanın kendini objektif biçimde değerlendirmesi, yeri geldiğinde eleştirmesi ve yeri geldiğinde de ödüllendirmesi. Ama şüphe kaldırmayacak bir şey varsa bunun kaçınılmaz olduğudur.


‘Nerede olduğun değil, kim olduğun ve ne yaptığın önemlidir’ sözü iş yaşamında pek de doğru sayılmaz aslında… Bazı sektörlerde ve bazı şirketlerde pozitif olan ya da sizin pozitif gördüğünüz nitelikleriniz ‘bir başka yerde’ negatif olarak algılanabilecektir. Çünkü her sektörün kendi beklentileri , her şirketin kendi gerçekleri vardır ve tabir yerindeyse bir habitati vardır - bunlar genellikle kontrol dışıdır. Kontrol altında tutabilecek olduğunuz tek şey kim olduğunuz ve ne yapmak istediğinizdir. Dolayısıyla kim olduğunuz kadar, nerede olduğunuz ve hatta kimlerle olduğunuz da anlamlıdır.

Sorun kendinize….Bakalım ne yanıtlar alacaksınız?


  • Sizi diğerlerinden farklılaştıran bir özelliğiniz var mı? Varsa, bunu yeterince kullanabileceğiniz ortama sahip misiniz ya da yeterince gösterebiliyor musunuz ?

  • Hızlı ve doğru kararlar alır mısınız ?

  • Yer aldığınız sektörü yeterince takip ediyor musunuz?

  • Deneyiminiz ya da deneyim eksikliğiniz sizin için fırsat mı yoksa tehdit mi?

  • İşi temiz yapmak mı yoksa hızlı yapmak mı önceliğiniz?

  • Yaratıcı, innovatif fikirleriniz var mı ? Varsa uygulama olanağınız var mı?

  • İnsan ilişkilerinizde kendinizi nasıl tanımlarsınız?

  • İnsan ilişkilerinde çevreniz size nasıl tanımlar ?

  • Risk alır mısınız? Risk almayı sever misiniz?

  • İş odaklı mısınız, ilişki odaklı mısınız?


Güçlü ve zayıf yönlerinizi tanıyın. Sizin için fırsat ve tehdit olabilecek yönlerinizi ortaya koyun. Alacağınız yanıtlardan korkmayın. Belki stratejinizi belki de hedefinizi ve hatta belki de kendinizi değiştirirsiniz. Ama farkında olmadığınız sürece bunların hiçbirini yapma şansınız da olmayacak. Bir çok şey gibi SWOT Analizi de değişimin anahtarı olabiliyorsa yararlıdır. Olmuyorsa da zaten zaman kaybıdır.


Bana göre şirketlerin, yeni yatırımların, projelerin SWOT Analizi’ne hevesle girişmeden önce herkes kendi SWOT analizini yapsın…


Kimse alacağı yanıtlardan da korkmasın.

Kommentare


bottom of page